Konflikty w zespole – jak je konstruktywnie rozwiązywać?

Potrzebujesz ok. 3 min. aby przeczytać ten wpis

W pracy zespołowej konflikty są nie do uniknięcia. Zbudowanie zgranego zespołu bywa trudne i często zajmuje wiele czasu, ale warto podjąć się każdego wysiłku, nawet wtedy, gdy pojawiają się nieporozumienia. Jak skutecznie je rozwiązywać? Przedstawiamy najlepsze sposoby.

Konflikty mogą pojawić się w każdym zespole. Według badań organizacji Pracodawcy Rzeczypospolitej Polskiej osoby zarządzające (managerowie i pracownicy działów HR) nawet połowę czasu pracy muszą przeznaczyć na radzenie sobie z trudnymi sytuacjami, które występują między pracownikami, i rozwiązywanie konfliktów. Może to brzmieć nieprawdopodobnie, ale kiedy weźmie się pod uwagę, że każdy członek zespołu ma własne cele, wartości, określone poglądy i sposoby działania, to szybko dochodzi się do wniosku, że nieporozumienia w takim kontekście są nie tyle nieuniknione, co nawet zrozumiałe, gdyż opierają się na codziennej interakcji osób, które wnoszą do zespołu różne punkty widzenia.

Za pomocą odpowiednich narzędzi możemy radzić sobie z konfliktami w skuteczny sposób. Naszym celem powinno się stać złagodzenie atmosfery, która została naładowana negatywnymi emocjami, stworzenie bezpiecznej przestrzeni do dyskusji, a także nauczenie zespołu, jak poszukiwać konstruktywnych rozwiązań w przypadku konfliktu.

Źródła konfliktu w zespole

Powszechnie uznaje się, że źródłem konfliktów jest różnica w poglądach, posiadanie odmiennych zdań. W rzeczywistości u podstaw nieporozumień może leżeć wiele różnych przyczyn.

Przede wszystkim do konfliktów prowadzi nieprawidłowa komunikacja. Brak umiejętności komunikowania w jasny i przejrzysty sposób sprawia, że niemożliwe staje się nawiązanie właściwego dialogu. Co za tym idzie – drobne niejasności i nieporozumienia nawarstwiają się, aż wybuchnie konflikt.

Kolejną przyczyną powstawania konfliktów w zespole są różnice kulturowe, które wpływają na współpracę w grupie. Przykładowo Niemców można uznać za przedstawicieli kultury monochronicznej – pracują oni według ściśle ustalonego harmonogramu, nie lubią zmian i spóźnień. Na drugim biegunie umieścimy przedstawicieli kultury polichronicznej (na przykład Włochów), którzy są bardziej elastyczni, wolą pracować według własnego rytmu, niż przejmować się planem. Kiedy więc w zespole spotykają się osoby, które lubią pracować w odmienny sposób, może być trudno znaleźć wspólny styl pracy dopasowany do wszystkich. 

Jak radzić sobie z konfliktem w zespole?

Poznanie źródeł konfliktów w zespole pomaga w łatwiejszy i szybszy sposób wyeliminować nieporozumienia. Dobrym rozwiązaniem jest indywidualne przydzielanie zadań pracownikom, tak aby odpowiadały ich kulturze pracy. Powinniśmy jednak przy tym podkreślić, że w pracy zespołowej nie są najważniejsze jednostkowe potrzeby i ambicje, a realizacja pewnego celu. Warto więc wspólnie ustalić zasady dotyczącego tego, co można, a czego nie w trakcie pracy zespołowej. Nie unikajmy także mówienia wprost o swoich uczuciach, uczmy się nazywać emocje, które pojawiają się w trakcie pracy.

Konflikty warto również traktować jak szansę do nauczenia się czegoś. Czasami wystarczy zmienić perspektywę i na nieporozumienie nie patrzeć jak na konflikt, tylko okazję do spojrzenia na tę samą sytuację z różnych stron. Gdy zmienimy swoje nastawienie i podejście do rozbieżności poglądów członków zespołu, zauważymy, że odmienne opinie pomagają nam wyjść poza swój wygodny i często utarty schemat myślenia.

Zdjęcie główne: Christin Hume/unsplash.com

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

*

9 − 2 =