Komunikacja to przede wszystkim umiejętność słuchania, a później mówienia. Niestety wiele osób nie rozumie różnicy między „słyszeć” a „słuchać”.
Umiejętność słuchania jest dość rzadka, ale niezwykle cenna. Pomaga nawiązać kontakt z rozmówcą, zrozumieć jego punkt widzenia, a nawet rozwinąć rozmowę we właściwym kierunku. Dobrzy słuchacze łatwiej nawiązują relacje i lepiej radzą sobie w biznesie, dlatego warto potrenować uważne i aktywne słuchanie innych. Oto kilka wskazówek.
Aby nauczyć się słyszeć innych, musisz słuchać tak, jakby przed Tobą była najważniejsza osoba na ziemi. Aby zachować uwagę i dostroić się, powtarzaj w głowie niektóre wypowiedzi rozmówcy. W razie potrzeby zadawaj pytania, powstrzymaj się natomiast od układania w myślach tego, co chcesz powiedzieć. Po tym, jak rozmówca skończy mówić, poczekaj kilka sekund i zacznij mówić, gdy upewnisz się, że nie zamierza kontynuować.
Jeśli chcesz lepiej komunikować się z osobami, które są dla Ciebie ważne w życiu i w pracy, skorzystaj ze schematu LISTEN, czyli:
· L = Look, Lift, Lean (patrz, podnieś się i pochyl: pokaż, że priorytetem jest rozmówca);
· I = Ignore everything else (zignoruj wszystko inne);
· S = Suspend Judgement (powstrzymaj się od osądzania);
· T = take notes (rób notatki);
· E = empathize (włącz empatię);
· N = no Buts about It (żadnych „ale”).
Zwróć uwagę podczas rozmowy na mikroekspresję. Podstawą tej metody jest poszukiwanie w rozmówcy emocji, które kryją się za słowami. Chodzi o to, aby słuchać osoby, ale zwracać też uwagę na to, co robi i jak się zachowuje. Mikroekspresja trwa zaledwie chwilę i nie można jej kontrolować, dlatego niesie ze sobą prawdziwe informacje i może pomóc Ci lepiej zrozumieć drugą osobę.
Rada dla tych, którzy mają trudności ze słuchaniem przemówień innych ludzi i zapamiętywaniem tego, co usłyszeli. Co najmniej raz na dwadzieścia minut zmieniaj charakter działań, jeśli sam mówca tego nie oferuje. Możesz coś napisać, narysować, zadać pytanie (nawet sobie) na temat materiału.
Jeśli będziesz używał telefonu, rozmówca uzna, że go nie szanujesz, a rozmowa jest dla Ciebie ciężarem. Nieszkodliwy na pierwszy rzut oka nawyk może zniszczyć relacje zarówno z bliskimi, jak i partnerami biznesowymi. Dlatego przed rozmową wycisz dźwięk lub po prostu odłóż smartfona na bok. Jeśli telefon zadzwoni, pamiętaj, aby przeprosić rozmówcę przed odebraniem i jak najszybciej zakończyć połączenie.
Rozmowa jest kompletna tylko wtedy, gdy obaj rozmówcy są zaangażowani. Aby słuchać aktywnie, utrzymuj kontakt wzrokowy, potakuj czasem na znak, że słuchasz, a w przerwie zadawaj pytania. Pamiętaj jednak, by nie przerywać drugiej osobie.
Każda osoba ma swój własny sposób mówienia: zbyt głośno lub cicho, wolno, szybko, z akcentem. Zdarza się, że osoba aktywnie gestykuluje, jąka się lub inaczej wypowiada niektóre dźwięki. Zawsze skupiaj się na tym, co rozmówca chce Ci powiedzieć, a nie na sposobie, w jaki to robi.
Umiejętność uważnego słuchania jest tak praktyczna, jak umiejętność pięknego mówienia. Nie wystarczy jednak przeczytać kilku wskazówek i porad – należy je zastosować w praktyce. Ćwicz aktywne słuchanie z empatią i uważnością. Szybko zauważysz, że Twoje relacje prywatne i zawodowe znacznie się poprawiły, a ludzie rozmawiają z Tobą chętniej i z przyjemnością, znajdując w Tobie idealnego słuchacza.
Przeczytaj też: https://talkword.pl/relacje/gdy-brak-odwagi-na-zakonczenie-zwiazku-czy-ghosting-to-juz-plaga/
Zdjęcie główne: Christina Morillo/pexels.com