Miejsce pracy to przestrzeń, w której łatwo przekroczyć granice dzielące managera i pracownika, szefa i zatrudnionego. Dzieje się tak chociażby ze względu na to, że ludzie przebywają ze sobą dużo czasu, poznają się, ale także wykonują swoje obowiązki w towarzystwie rozmaitych emocji.
Trzeba też mieć na uwadze, że również ze strony pracowników manager jest narażony na manipulacje czy perswazje w różnej formie. Ustalenie granic pozwala uniknąć problemów związanych z funkcjonowaniem w pracy. Sprawdź, jak robić to w skuteczny sposób!
Ustalanie granic w pracy polega na tym, że manager wyznacza, co jest akceptowalne, a co nie. Pozwoli to ustalić jasne granice pomiędzy managerem a pracownikiem i jednocześnie nie przekroczyć linii wyznaczającej profesjonalizm. Warto przypatrzeć się przykładom takich ruchów.
Na początku dobrze jest ustalić, które czynności nie nadwyrężają statusu team leadera. Są to chociażby wspólne lunche z pracownikami czy imprezy integracyjne i świąteczne w biurze. W tym przypadku trzeba mieć jedynie na uwadze, że złamanie granicy na linii manager–zatrudniony może nastąpić, gdy spotkania będą się odbywać na stopie prywatnej, a nie zawodowej.
Manager lub team leader powinien wyznaczyć granice również samemu sobie. Dotyczy to przede wszystkim sposobu komunikowania się z pracownikami. W trakcie rozmów nie powinno się wyrażać subiektywnych opinii na temat przedsiębiorstwa czy osób, którym podlega sam team leader lub manager. Dzięki temu zatrudnieni będą mieli przeświadczenie o wiarygodności i spójności działania przedsiębiorstwa, w którym pracują.
W kontekście komunikacji dobrze jest też określić, w jaki sposób pracownicy mogą komunikować się z managerem. Nie powinno się dopuszczać do sytuacji, gdy team leader staje się powiernikiem problemów jednej osoby, a nie zwraca uwagi na drugą, której również dotyczy konkretny temat, na przykład kłótnia w pracy.
Manager powinien rozwiązywać podobne sytuacje w taki sposób, żeby żadna ze stron nie czuła się poszkodowana lub faworyzowana. Dlatego najlepiej ustalać regularne godziny, w których pracownicy mogą przychodzić do gabinetu lub kontaktować się z managerem w inny sposób. Za sprawą tej granicy można uniknąć sytuacji, kiedy manager przestaje być osobą neutralną, a zaufanie do niego jest ograniczone.
Stanowisko managera jest wymagające pod wieloma względami, jednak do najważniejszych umiejętności, którymi powinien dysponować team leader, zalicza się zarządzanie relacjami i utrzymanie autorytetu. Można to osiągnąć za sprawą granic.
Konkretne zasady komunikacji czy rozwiązywania problemów sprawią, że zatrudnieni będą czuć się w swojej pracy bezpiecznie. Budowanie autorytetu powoduje, że polecenia managera są traktowane z poważaniem. Jeśli doszłoby do sytuacji, w której team leader zbytnio spoufala się z którymś z zatrudnionych, mogłoby to spowodować liczne dyskusje czy podważanie słuszności jego decyzji, kiedy jest to nieuzasadnione. Z tego powodu warto się zdecydować na ustalenie granic, a także na ich przestrzeganie. Skorzystają na tym zarówno firma, jak i sam manager.
Zdjęcie główne: Campaign Creators/unsplash.com