Dziecko w wieku 2 lat jest już małym niezależnym człowiekiem, który z ciekawością bada otaczający go świat. Dorośli powinni więc w jak największym stopniu pomóc mu w tym poprzez zabawę.
Dwulatki są bardzo aktywne i szybko przyswajają nowe informacje, ale równie szybko się męczą i nudzą, dlatego jedna zabawa powinna trwać ok. 15 minut. Zajęcia powinny sprzyjać rozwojowi sprawności fizycznej i koordynacji ruchowej, motoryki małej, umiejętności mowy i logicznego myślenia, pamięci i kreatywności, a także rozpoznawania kolorów, kształtów, dźwięków itd. Cierpliwość to podstawa, ponieważ małe dzieci mogą robić wszystko powoli. Nigdy jednak nie zapominaj o pochwałach. Niezależnie od tego, czy maluch osiągnie cel, czy nie.
Piłka to wszechstronna zabawka do domu i na podwórko, na trawę i do wody. Możecie nią rzucać do siebie z małych odległości, podrzucać do góry jak najwyżej, odbijać, podawać z ręki do ręki coraz szybciej, turlać i kopać w różnych kierunkach, a także rzucać nią do celu. Do tego ostatniego wystarczy kosz, worek lub wiaderko.
Piłki mogą mieć różne kolory, rozmiary oraz twardość i to również świetnie sprawdza się w grach. Sprawdź razem z dzieckiem, jak poszczególne piłeczki się odbijają, czy można je zgnieść, jakie są w dotyku, czy unoszą się na wodzie itd.
Jeśli macie dużo piłeczek w różnych kolorach, poproś malucha, by pomógł Ci je posegregować albo ułóż z nich prosty wzór, który dziecko będzie musiało odtworzyć.
W warunkach domowych możesz na wiele sposobów rozwijać wszystkie zmysły malucha. Posadźcie razem zioła – niech maluch pozna ich smaki, zapachy i trochę się ubrudzi. Przygotuj ścieżkę sensoryczną, rozkładając na ziemi przedmioty i maty o różnych fakturach. Poszczególne fragmenty możesz przygotować samodzielnie – naklej na kawałki tektury różne materiały, kaszę, ryż, makarony, cukier, suche liście, większe i mniejsze kamienie itd.
Odkrywanie smaków też może być zabawą, a przy tym uczy dziecko podejmować proste decyzje i otwierać się na nowe rzeczy. Wybierz kilka produktów i rozłóż ich niewielkie porcje na talerzu lub w miseczkach. Nie zapomnij o wodzie do popicia. Poproś dziecko, by zmieniło się w degustatora i oceniło każdy produkt. Niech zdecyduje, co mu smakowało, a czego nie chce więcej próbować.
Prawidłowy rozwój dróg oddechowych jest kluczowy dla opanowania umiejętności mówienia. Dlatego ćwicz z maluchem, zdmuchując świeczki, robiąc bańki mydlane lub podtrzymując w powietrzu piórka. Rozsyp na blacie trochę mąki (cukru, ryżu, piasku) i pozwól, by maluch zdmuchnął ją przez słomkę.
Wydawanie różnych odgłosów to też doskonały sposób na przygotowanie się do mówienia. Naśladujcie razem zwierzęta i sprzęty domowe, czytajcie głośno książeczki z prostymi historyjkami i dodawajcie do nich efekty dźwiękowe lub śpiewajcie razem króciutkie piosenki. Możecie łączyć je też z tańcem.
Wszelkie aktywności, które angażują palce i rączki, będę tu mile widziane. Lepienie z ciastoliny lub zabawa piaskiem kinetycznym, malowanie palcami, rysowanie kredkami czy kredą, a także teatrzyk cieni, dodatkowo wspomagają rozwój kreatywności.
Zabawa w przekładanie większych i mniejszych przedmiotów do kolejnych pojemników lub segregowanie ich z użyciem łyżek, łyżeczek, kuchennych szczypców i klamerek to także koordynacja ruchów na linii ręka-oko oraz rozwijanie logicznego myślenia.
W tej grupie świetnym pomysłem są także wierszyki i piosenki. Dziecko może wtedy pokazywać rączkami różne kształty i czynności.
Przeczytaj też: https://talkword.pl/relacje/naucz-sie-sluchac-innych-i-buduj-zdrowe-relacje/
Zdjęcie główne: Tatiana Twinslol/pexels.com