Klaudia Kostyra Klaudia Kostyra

10 powodów, dla których warto wprowadzić aktywność fizyczną do swojej codzienności

19 maja 2022
Potrzebujesz ok. 5 min. aby przeczytać ten wpis
Udostępnij

Współcześnie na całym świecie obserwuje się spadek poziomu aktywności fizycznej. Tymczasem wystarczy nawet 30 minut dowolnej formy ruchu 5 dni w tygodniu, by nasz organizm odczuł korzyści.

Brak aktywności fizycznej obok palenia papierosów oraz złych nawyków żywieniowych jest jednym z najczęstszych czynników zwiększających ryzyko zachorowania na choroby układu sercowo-naczyniowego oraz oddechowego, a także cukrzycę. Osoby, które prowadzą siedzący tryb życia, częściej mają skłonności do nadciśnienia, nadwagi i otyłości czy problemów z kręgosłupem. Jednak codzienna aktywność fizyczna to nie tylko korzyści dla zdrowia.

Korzyści wynikające z codziennej aktywności fizycznej

Nawet niewielka aktywność jest lepsza, niż jej całkowity brak. Osoby prowadzące pasywny styl życia powinny zacząć od niskiego poziomu i stopniowo zwiększać czas trwania, częstotliwość i intensywność aktywności. A tym, którzy wciąż mają problem z motywacją, przedstawiamy 10 powodów, dla których powinni wprowadzić aktywność fizyczną do swojej codzienności.

1. Pomaga myśleć jaśniej i podejmować decyzje

Aktywność fizyczna angażuje korę przedczołową, czyli tę część mózgu, która odgrywa główną rolę w procesie podejmowania decyzji i emocjonalnym przetwarzaniu tego, co się dzieje. Dodatkowo nasycając krew tlenem, dajesz mózgowi bodziec do bardziej produktywnej pracy – im bardziej jesteś aktywny, tym lepiej myślisz.

2. Poprawia nastrój, funkcje poznawcze i pamięć

Aktywność fizyczna zwiększa poziom stężenia w mózgu takich substancji jak dopamina, serotonina czy noradrenalin, które wpływają na nasze funkcje poznawcze, zwiększają motywację i poprawiają samopoczucie. Po wysiłku organizm wydziela endorfiny, czyli hormony szczęścia, które również wpływają pozytywnie na nastrój. Oprócz tego ruch zwiększa aktywność hipokampa, czyli tej części mózgu, która odgrywa kluczową rolę w tworzeniu nowych wspomnień i przywracaniu starych.

3. Pomaga zwalczyć stres

Dowolna aktywność fizyczna stymuluje produkcję endorfin, które obniżają stres, a także neuronów regulujących uczucie lęku. Regularny ruch pomaga także obniżyć poziom kortyzolu (hormonu stresu) i adrenaliny.

4. Zwiększa zadowolenie z ciała i naszą atrakcyjność

Ludzie, którzy są aktywni, odczuwają większą satysfakcję ze swojego ciała, a przez to są bardziej pewni siebie. To z kolei sprawia, że także w oczach innych są atrakcyjniejsi. Osoby regularnie zajmujące się jakąś aktywnością fizyczną, szczególnie sportem, wydają nam się bardziej pociągający i mają większe szanse na nawiązanie romantycznych relacji.

5. Zwiększa odporność

Aktywni ludzie są mniej podatni na przeziębienia i infekcje. Ruch działa na ludzki organizm w dłuższej perspektywie. Natychmiast po wysiłku odporność spada, ale regularna aktywność w połączeniu z odpowiednią dietą sprawia, że lepiej wchłaniamy składniki odżywcze i zyskujemy odporność na wirusy.

6. Poprawia postawę

Obecnie coraz więcej osób prowadzi siedzący tryb życia – siedzimy w domu, w pracy, w samochodzie, nawet na spotkaniach towarzyskich. Takie podejście jest przyczyną poważnych zaburzeń postawy, prowadzi do osłabienia mięśni, hipertonii lub zaniku mięśni szkieletowych, a w następstwie do skrzywienia kręgosłupa i rozwoju chorób układu mięśniowo-szkieletowego. Aktywność fizyczna pozwala się wyprostować i wzmocnić mięśnie szkieletowe.

7. Polepsza jakość snu

Ruch jest jednym z najlepszych sposobów na poprawę jakości nocnego odpoczynku i kluczowym elementem higieny snu. Wysoka aktywność wydłuża powolną fazę snu, podczas której zasoby fizyczne organizmu są przywracane. Dzięki regularnemu wysiłkowi sen staje się bardziej satysfakcjonujący i odświeżający.

8. Wzmacnia zdrowie i zapobiega chorobom

Regularna aktywność poprawia funkcjonowanie układu sercowo-naczyniowego i pomaga zapobiegać chorobom serca i naczyń krwionośnych, zmniejszają ryzyko cukrzycy typu 2, a nawet raka, poprawiają elastyczność, zmniejsza ryzyko obrażeń i ogólnie pomaga utrzymać zadowalającą kondycję fizyczną przez długi czas.

9. Spowalnia proces starzenia się

Nieaktywny tryb życia sprawia, że ciało powoli niszczeje, mięśnie bez obciążenia zanikają, pogarsza się dopływ krwi, co oznacza, że tkanki i narządy są źle odżywione. Przy regularnej aktywności fizycznej poprawia się praca wszystkich układów i narządów organizmu, a proces degradacji komórek znacznie zwalnia.

10. Sprawia, że jesteś szczęśliwszy

Badania dowodzą, że ludzie, którzy regularnie ćwiczą, są szczęśliwsi niż ci, którzy większość czasu siedzą lub leżą. I nie jest to zaskakujące, jeśli ponownie zerkniemy na poprzednie 9 punktów.

Aby poprawić i utrzymać zdrowie, należy poświęcić na aktywność fizyczną o umiarkowanej intensywności zaledwie 30 minut 5 razy w tygodniu. Nie oznacza to jednak, że musi być ona ciągła – możesz rozłożyć ją w ciągu dnia, np. 20 minut rano i 10 minut w ciągu dnia. Zajęcia te mogą stać się częścią codziennego życia – w pracy, w szkole, w domu lub podczas zabawy. 

Nie musisz od razu zapisywać się na zajęcia fitness lub na siłownię. Codziennie możesz robić proste rzeczy – wchodzić po schodach, spacerować, dojeżdżać do pracy na rowerze lub wysiadać z autobusu kilka przystanków wcześniej i przechodzić pozostałą drogę pieszo. Nawet jeśli jesteś bardzo zajęty, możesz znaleźć 30 minut wśród codziennych czynności i poświęcić je aktywności fizycznej, aby poprawić swoje zdrowie.

Zdj. główne: Arek Adeoye/unsplash.com

polecane wpisy
Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *