Zmiana kierunku kariery – jak się do tego zabrać?

Potrzebujesz ok. 4 min. aby przeczytać ten wpis

Jeżeli czujesz zmęczenie i znudzenie swoją pracą, a do tego nie odczuwasz żadnej satysfakcji zawodowej, to może być znak, że nadszedł czas na zmianę kierunku kariery. Taka zmiana bywa jednak przełomowa i trudna, a tym samym przerażająca. Od czego więc zacząć zmianę kierunku kariery?

Według badań ponad 90% Polaków deklaruje chęć zmiany zawodu. Kolejne statystyki mówią, że średnio siedem razy w ciągu życia zmieniamy pracę. Pokazuje to, że powinniśmy być elastyczni i gotowi na ewentualne wyzwania. Częściej jednak czujemy niepokój w obliczu takich sytuacji. Warto więc poznać sposoby, które mogą przygotować nas do nowej ścieżki kariery. Podpowiadamy, od czego zacząć, gdy w naszym życiu pojawi się chęć lub perspektywa zmiany zawodu.

StockSnap/pixabay.com

Zastanów się, dlaczego to robisz i co masz do zaoferowania

Na początku wyraźnie określ powody, przez które czujesz, że nadszedł czas na zmianę pracy. Może masz wrażenie, że od dłuższego czasu stoisz w miejscu, nie rozwijasz się i nie masz szans na awans i podwyżkę? Może czujesz się przepracowany, bo często robisz nadgodziny? A może Twoja firma lub branża przeżywa problemy, które odbijają się na Twoich zarobkach i pewności co do przyszłości w zawodzie? Każdy z wymienionych powodów (tak jak i kilka innych) jest wystarczająco dobry, by zacząć myśleć o zmianie, która przyniesie takie korzyści jak: większa satysfakcja, wyższe zarobki czy lepsze relacje ze współpracownikami.

Gdy masz już pewność, że nadszedł właściwy czas na zmianę ścieżki kariery, zastanów się, jakie są Twoje mocne strony, jakie umiejętności zdobyłeś do tej pory i co masz do zaoferowania. To również dobry moment na określenie swoich potrzeb i oczekiwań. Może zechcesz zostać w swojej wyuczonej branży i tylko zmienisz firmę, a może postawisz na całkowicie inny zawód? Rozejrzyj się dookoła, sprawdź, w których pobliskich firmach szukają pracowników i na co zwracają uwagę. Przypomnij sobie, co lubisz robić, w czym jesteś dobry, o czym zawsze marzyłeś i pomyśl, jak mógłbyś wykorzystać to w nowej pracy. Zastanów się także, na jakim etapie życia jesteś i na czym Ci zależy w nowym miejscu pracy. Może tęsknisz za pracą w grupie albo wręcz przeciwnie – chcesz pracować sam?

Popraw CV, zdobądź nowe kompetencje i kwalifikacje

W trakcie szukania pracy ważne jest zrobienie dobrego wrażenia. Z jednej strony musisz być pewien swoich umiejętności i kompetencji, z drugiej powinieneś wiedzieć, jak je zaprezentować. Najprostszym i najbardziej powszechnym sposobem na to jest przedstawienie swojego CV. Zanim weźmiesz się za szukanie nowej pracy, koniecznie zaktualizuj życiorys zawodowy. Zadbaj o to, aby był starannie przygotowany i wyglądał profesjonalnie. Sprawdź, czy nie brakuje w nim żadnych informacji o wykształceniu, odbytych kursach, znajomości języków obcych czy tzw. kompetencjach miękkich, które zyskują coraz większe znaczenie w oczach rekruterów. Jeśli masz wrażenie, że w Twoim CV czegoś brakuje, nie bój się zdobyć nowych kwalifikacji! Decyzja o zmianie kariery i poszukiwanie nowej pracy to doskonały czas na szlifowanie umiejętności językowych, czytanie branżowych książek, słuchanie podcastów czy zapisanie się na nowy kurs, dzięki któremu zwiększysz swoje szanse na zatrudnienie. Pamiętaj, że inwestycja w siebie to najlepsza inwestycja, która zawsze się zwróci.

Zdj. główne: Javier Allegue Barros/unsplash.com

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

*