Klaudia Kostyra Klaudia Kostyra

Prowadzisz własną działalność? Sprawdź, jak rozwinąć ją w sieci

16 sierpnia 2022
Potrzebujesz ok. 3 min. aby przeczytać ten wpis
Udostępnij

Aby skutecznie rozwinąć swoją działalność w sieci, musisz opanować podstawy marketingu internetowego i umiejętnie wykorzystywać narzędzia, które daje. Punktem wyjścia i gwarancją sukcesu zawsze jest dobry plan.

Strategia promocji biznesu w sieci pozwala zidentyfikować grupę docelową oraz miejsca, w których przebywa, a także dobrać odpowiednie narzędzia marketingowe. Bez promocji żaden biznes nie będzie w stanie w pełni wykorzystać swojego potencjału i rozwinąć się. Dlatego też, zanim cokolwiek zrobisz, opracuj plan działania. W tym artykule podpowiemy, jak zrobić to w 6 krokach.

Krok 1. Analiza obecnej strategii i biznesu

Spróbuj określić, jak Twój biznes wygląda aktualnie – jakich używasz narzędzi i jakie dają wyniki. Przeanalizuj szczegółowo swoje główne kanały marketingowe, na przykład:

  • stronę internetową;
  • social media;
  • reklamy płatne;
  • wysyłkę maili i inne.

Oceń efektywność każdego z kanałów, sprawdzając, ile generują leadów i ruchu.

Przeanalizuj również swój produkt (lub usługę). Weź pod uwagę popyt, sezonowość branży, asortyment, przyczyny zwrotów, opinie klientów. Na tym etapie ważne jest również zrozumienie, jak przebiega komunikacja z klientami.

Krok 2. Wyznaczanie celu

Zanim zaczniesz opracowywać strategię, powinieneś zadać sobie pytanie, co chcesz dzięki niej osiągnąć. Brzmi prosto, ale ten krok wymaga ustalenia bardzo szczegółowych i konkretnych celów oraz zadań. Najlepiej skorzystać do tego z metody SMART, według której cele powinny być: konkretne, mierzalne, realne i ograniczone czasowo.

Twoja strategia może zawierać kilka celów, ale muszą być kompatybilne i wzajemnie się uzupełniać. Warto podzielić główny cel na mniejsze, aby w razie potrzeby łatwiej dostosować plan działania.

Krok 3. Analiza rynku i konkurencji

Zwróć uwagę na trendy w rozwoju Twojej branży: opracuj zasoby tematyczne, artykuły analityczne, oceny, raporty branżowe – jednym słowem wszystko, co pomoże Ci zrozumieć sytuację na rynku. Następnie przestudiuj swoich największych konkurentów.

Krok 4. Analiza grupy docelowej

Dobre strategie marketingu cyfrowego opierają się na szczegółowych personach kupujących. Pierwszą rzeczą, jakiej potrzebujesz, aby je stworzyć, są informacje o cechach demograficznych (lokalizacja, wiek, dochody itp.). Następnie zastanów się, jakie są cele Twoich klientów, co zyskują dzięki Twojemu produktowi lub usłudze, jakie są ich obawy, „bóle” i potrzeby. Na koniec musisz określić zainteresowania klientów, a także zrozumieć, gdzie spędzają czas w sieci. Przez połączenie tych szczegółów możesz stworzyć dokładne i bardzo wartościowe portrety swoich odbiorców docelowych.

Krok 5. Wybór kanałów promocji

Opierając się na celach, odbiorcach, a także przydzielonym budżecie, określ kanały i narzędzia, z których będziesz korzystać:

  • poczta e-mail;
  • sieci społecznościowe;
  • reklama ukierunkowana i kontekstowa;
  • kanał na YouTubie;
  • strona internetowa.

Dla każdego z nich konieczne jest zdefiniowanie KPI.

Krok 6. Wdrożenie strategii i monitorowanie wyników

W dzisiejszych czasach, przy rosnącej liczbie kanałów, którymi trzeba zarządzać oraz ilości informacji, które otrzymujemy o klientach, bardzo ważne jest korzystanie z narzędzi do automatyzacji marketingu – koniecznie spójrz na te opcje. Ponieważ większość planów marketingowych obejmuje 60–80% powtarzalnych zadań, z czasem łatwiej będzie usprawnić ten proces. Dzięki stałemu monitorowaniu wyników swoich działań marketingowych będziesz mógł zidentyfikować słabości strategii, skorygować ją, usunąć lub dodać kanały, a w efekcie poprawić wyniki.

Zdjęcie główne: Campaign Creators/unsplash.com

polecane wpisy
Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *