5 rzeczy, które najbardziej demotywują nas w pracy

Potrzebujesz ok. 4 min. aby przeczytać ten wpis

Gdy pracownicy są mało efektywni i nie angażują się w życie firmy, to znak, że coś obniża ich motywację i wymaga naprawy lub zmiany.

Wielu kierowników i menadżerów w takiej sytuacji skupia się na wprowadzeniu skutecznych systemów nagród i kar, a tymczasem naprawę problemu warto zacząć od eliminacji tych czynników, które najbardziej demotywują zespół. Oto kilka z nich.

Niekompetentny przełożony

Jeśli zespół jest zdemotywowany, warto się przyjrzeć osobie menadżera i ocenić, jaką ma relację ze swoimi podwładnymi i czy jest dla nich faktycznym liderem. Autorytarny i chamski przełożony, który poniża i zastrasza pracowników, to jeden z najczęstszych powodów, dla których ludzie odchodzą z pracy.

Niekompetentny lider może popełniać różne błędy, które źle wpływają na motywację podwładnych:

  • dopuszcza się zaniedbań, za które nie bierze na siebie odpowiedzialności;
  • dokonuje subiektywnej i niesprawiedliwej oceny pracowników;
  • kieruje się emocjami i osobistymi względami;
  • nie potrafi organizować pracy zespołu i delegować zadań;
  • nie daje pracownikom informacji zwrotnej, nie komunikuje się z nimi i jest zamknięty na ich sugestie;
  • stara się wszystko kontrolować.

Niemożność samorealizacji

Coraz więcej osób młodych, aktywnych na rynku pracy uważa, że praca powinna przynosić radość. Praca, która ma sens, jest ceniona bardziej niż status lub kariera. A kiedy pracownicy nie znajdą tego sensu, kiedy zdają sobie sprawę, że dana firma lub działalność ich nie rozwija, tracą nią zainteresowanie i szukają miejsca, w którym ich umiejętności będą poszukiwane, a ambicje zawodowe zostaną zaspokojone. Istnieje bardzo prosty sposób na uniknięcie takiej sytuacji. Menadżerowie powinni przynajmniej czasami zadawać swoim podwładnym pytanie: „Co firma mogłaby dla ciebie zrobić, abyś chciał w niej pracować?”.

Dezorganizacja

Dezorganizacja jest zaburzeniem porządku, a raczej jego brakiem, chaosem i bałaganem, nie jest jasne, kto jest odpowiedzialny za co, gdy priorytety zmieniają się kilka razy dziennie. Często sam kierownik jest przyczyną takiego stanu rzeczy. Taki chaos organizacyjny i zamieszanie są jednymi z najsilniejszych demotywatorów. Pracownicy nie wiedzą, co i jak mają robić, otrzymują sprzeczne polecenia, a w efekcie popełniają więcej błędów, które powodują stres i niezadowolenie.

Poczucie niesprawiedliwości

Zdarza się, że lider traktuje swoich podwładnych inaczej. Komuś stawia więcej wymagań, a komuś innemu wybacza znaczące błędy i nieodpowiedzialność. Często inaczej traktowani są też starzy i nowi pracownicy, co nie pomaga nowicjuszom zaadaptować się i odnaleźć. Podwójne standardy dotyczą także samych przełożonych i podwładnych, np. kierownik zrzuca wszystkie zadania na innych, ale na koniec to on otrzymuje od szefa pochwałę, podczas gdy reszta zespołu pozostaje bezimienna.

Konflikty w zespole

Przyczyny konfliktów mogą być naprawdę różne i trudno się spodziewać, że w każdym zespole będzie panowała całkowita zgoda. Jednak otwarte kłótnie, niechęć, plotkowanie czy celowe robienie sobie złośliwości znacząco obniżają produktywność całej grupy. Większość osób nie ma ochoty iść do miejsca, w którym panuje nieustanne napięcie, nawet gdy dotyczy ono tylko dwóch osób. Kierownik powinien interweniować i pracować ze swoimi podwładnymi nad efektywną komunikacją i rozwiązywaniem problemów.

Zdemotywowani pracownicy nie mają chęci do wykonywania swoich obowiązków i szybko doświadczają wypalenia zawodowego, co ostatecznie prowadzi do odejścia z pracy. Dlatego zawsze trzeba reagować i starać się w porę zidentyfikować problem.

Zdjęcie główne: Moose Photos/pexels.com

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

*