Semantyczne wyszukiwanie – jakie ma znaczenie dla pozycjonowania i jak powstało?

Potrzebujesz ok. 4 min. aby przeczytać ten wpis

Artykuł sponsorowany

Redakcja nie ponosi odpowiedzialności za treść artykułu i osobiste poglądy autora.

Chcesz, by pozycjonowanie strony internetowej przyniosło efekty w postaci wymarzonego, wyższego poziomu sprzedaży? Musisz więc dostosować strategię pozycjonowania do wymagań  Google. Minione lata przyniosły wiele zmian w funkcjonowaniu algorytmu wyszukiwarki. Jedną z nich jest wprowadzenie semantycznego wyszukiwania, które omawiamy w poniższym artykule.

Co to jest semantyczne wyszukiwanie?

Podczas wyszukiwania semantycznego Google nie ogranicza się do słów kluczowych. Wyszukiwarka korzysta z kontekstu i języka potocznego, dzięki czemu lepiej rozpoznaje intencje użytkowników i może wyświetlić im właściwe treści. Google sprawdza nie tylko frazy kluczowe,  lecz także to, na ile dany temat został zgłębiony w artykułach. Koncentruje się na odpowiedzi na pytanie, dlaczego użytkownik szuka danego hasła. Analizuje, czy ktoś chce porównać produkty, czy może kupić konkretną rzecz. Google „zastanawia się” więc nad intencjami użytkownika. Podczas semantycznego wyszukiwania wyszukiwarka korzysta z uczenia maszynowego i wyświetla  właściwe wyniki, nawet jeśli dana osoba poda nieprawidłową frazę. 

Jakie korzyści przynosi semantyczne wyszukiwanie?

Lepiej dopasowane wyniki wyszukiwania

Dzięki semantycznemu wyszukiwaniu użytkownicy są bardziej zadowoleni z wyświetlanych wyników. Wyszukiwarka bowiem lepiej rozumie intencję ich zapytań i dobiera   precyzyjnie dopasowane rezultaty. Google aktualnie wyświetla również tak zwane „bogate odpowiedzi”, czyli wyniki wyszukiwań zawierające grafiki, statystyki liczbowe, tabele i mapy.

Bardziej wartościowy content

Rozumiejąc intencję użytkowników, Google wyświetla linki do witryn, na których znajdują się wysokiej jakości treści. Stara się, aby rezultaty były w pełni satysfakcjonujące pod względem merytorycznym i wyczerpująco odpowiadały na zapytanie.

Mniejsze skupienie na słowach kluczowych

Dzięki semantycznemu wyszukiwaniu frazy kluczowe nie muszą występować w tekstach w dokładnej postaci – mogą być rozbite innymi słowami oraz zastępowane synonimami. W związku z tym treści brzmią naturalniej i nie są przesycone frazami kluczowymi. Tworząca je osoba może bardziej skupić się na sensie artykułu, a nie dostosowywaniu go do wymagań SEO.

Fot.: Headway/unsplash.com

Co przyczyniło się do powstania semantycznego wyszukiwania?

Do pojawienia się semantycznego wyszukiwania przyczyniły się poniższe zmiany w algorytmie Google:

Google Knowledge Graph

Graf (baza) wiedzy powstała w 2012 roku. To właśnie ta zmiana była początkiem odejścia wyszukiwarki Google od bazowania wyłącznie na frazach kluczowych. Zaczęła ona uwzględniać znaczenia pojęć. Knowledge Graph pokazuje odpowiedzi na pytania użytkowników od razu na stronie wyszukiwania Google (w SERP-ie) – na górze witryny lub z boku wyników wyszukiwania. Osoba chcąca uzyskać jakieś informacje nie musi więc klikać w żaden z rezultatów i odwiedzać kolejnych stron.

Hummingbird

W 2013 roku wprowadzono kolejną aktualizację, która doprowadziła do powstania wyszukiwania semantycznego. Hummingbird nadaje większe znaczenie witrynom rzeczywiście odpowiadającym na pytania użytkowników, a nie wyłącznie takim, na których znajduje się mnóstwo fraz kluczowych. 

RankBrain

W 2015 roku wprowadzono kolejną zmianę w funkcjonowaniu algorytmu Google – RankBrain. Działa on, wykorzystując maszynowe uczenie, dzięki któremu jest w stanie „zauważać”, jakie  treści użytkownicy uznają za najbardziej wartościowe. 

Głosowe wyszukiwanie

Pojawienie się wyszukiwania semantycznego ma też związek z wyszukiwaniem głosowym. Wielu użytkowników, szukając odpowiedzi na swoje pytania w internecie, korzysta z wirtualnych asystentów, takich jak Siri i Alexa. Dlatego wyszukiwarka Google rozwinęła się w taki sposób, by wprowadzić wyszukiwanie, które bardziej uwzględnia semantykę i konwersacyjność. 

Jeżeli zależy Ci na wysokiej pozycji strony internetowej w wyszukiwarce, musisz zwrócić uwagę na zmiany związane z wyszukiwaniem semantycznym. Obecnie ważniejsze od umieszczania dużej liczby słów kluczowych w treściach jest skupienie się na rozumieniu intencji i potrzeb użytkowników. Warto również postawić na słowa kluczowe z długim ogonem. Skuteczne pozycjonowanie nie istnieje bez śledzenia i dostosowywania się do zmian w algorytmie Google. Dlatego jeśli nie jesteś specjalistą SEO i chcesz, by Twoja strona internetowa znajdowała się na jak najwyższej pozycji w wyszukiwarce, skorzystaj z oferty IBIF: https://www.ibif.pl/oferta/pozycjonowanie. Specjaliści SEO uwzględnią semantyczne wyszukiwanie i inne zmiany w algorytmie Google podczas prac nad pozycjonowaniem Twojej witryny.

Zdjęcie główne: Mitchell Luo/unsplash.com

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

*