Quality Assurance w IT – jaką odgrywa rolę?

Potrzebujesz ok. 3 min. aby przeczytać ten wpis

Artykuł sponsorowany

Redakcja nie ponosi odpowiedzialności za treść artykułu i osobiste poglądy autora.

Każde nowe oprogramowanie lub aktualizacja istniejącego już systemu bądź aplikacji musi przejść szereg testów, zanim zostanie udostępnione do użytku. Za ich wykonanie odpowiedzialni są oczywiście testerzy, ale nie tylko. W firmach IT bardzo duża odpowiedzialność w tym zakresie spoczywa na osobach działających w obszarze Quality Assurance.

Spojrzenie technicznym okiem na wszystkie szczegóły

Quality Assurance specialist to osoba, która zajmuje się zapewnieniem jakości oprogramowania. W swoich działaniach skupia się na sprawdzeniu kwestii typowo technicznych, wykorzystując do tego swoją profesjonalną wiedzę. Osoba na tym stanowisku najczęściej musi posiadać wykształcenie inżynierskie oraz posiadać odpowiednie umiejętności. Muszą one być wystarczające do tego, by nie tylko wychwycić ewentualne błędy, ale także automatyzować przeprowadzanie testów.  Taki tryb testowania pozwala na najszybsze i najskuteczniejsze uzyskanie konkretnych informacji na temat oprogramowania. 

Specjaliści IT, którzy chcą rozwijać się w tym kierunku, powinni mieć odpowiednie zaplecze merytoryczne pod kątem programowania, a także wiedzę typową dla testerów. Ich zadanie jest bardzo odpowiedzialne. Dlatego też muszą umieć pracować pod presją i przede wszystkim charakteryzować się wysoką dokładnością i spostrzegawczością. Niezbędne są także umiejętności analitycznego spojrzenia na produkt. Ich zadaniem jest znalezienie edge-case’ów, które mogą wpływać na użyteczność programu lub aplikacji i należy wykryć je jeszcze przed wypuszczeniem na produkcję. 

Quality Assurance jako gwarancja najwyższej jakości

Dobry specjalista na tym stanowisku to możliwości wykrycia błędów i problemów na możliwie najwcześniejszym etapie. Dzięki temu wszelkie późniejsze testy mogą zostać wykonane bez większych problemów, a ilość poprawek na dalszych etapach może być zdecydowanie mniejsza. Dobry QA specialist powinien dokonywać analizy aplikacji i programów pod kątem technicznym, pozostawiając ocenę użyteczności następnym osobom w łańcuchu kontroli. Oznacza to, że musi być on krok przed specjalistami z branży quality control, którzy do przeprowadzanych testów skupiają się przede wszystkim na tym, czy produkt jest użyteczny i intuicyjny z punktu widzenia przyszłego użytkownika.

Osoba pracująca w Quality Assurance musi współpracować z całym zespołem nad realizacją określonych celów. Praca w IT oznacza  konieczność ciągłych konsultacji ze współpracownikami i skupienie się na tym, aby zapewnić  ostatecznemu klientowi odpowiedni poziom użyteczności oraz jakości produktu. Dlatego rola QA managera w grupie projektowej pracującej nad konkretnym produktem, jest niezwykle istotna.

Zdj. główne: materiał od klienta

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

*